UNCOVER_Pop Investigations este un workshop care își propune să exemplifice și să dezbată noi mijloace de producție și diseminare a pieselor de investigație în contextul digital curent, axându-se pe ceea ce se întâmplă la intersecția dintre jurnalism “clasic”, jurnalism “cetățenesc” și intervenții artistice bazate de la cazuri reale.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
CONCEPT
Jurnalismul contemporan se găsește în pragul unei schimbări de paradigmă care vizează restructurarea fundamentală a mijloacelor de producție și diseminare a materialelor de interes public.
În momentul în care libertatea presei contemporane este pusă sub semnul întrebării, rolul tradițional al jurnalistului – acela de a informa cetățeanul cu drept de vot cu privire la deciziile luate de reprezentanții săi politici, asigurându-se în același timp că deciziile celor din urmă reflectă în mod real nevoile și dorințele celor dintâi – este preluat în măsură din ce în ce mai mare de indivizi, fie ei simpli cetățeni, activiști sau artiști.
Pe de o parte, dependeța crescândă a mainstream media de venituri generate din publicitate, cât și luările de poziție părtinitoare ale unor trusturi media care reprezintă interese politice și economice private, duc la degradarea jurnalismului clasic. Aceasta este vechea paradigmă, opresivă, axată pe manipularea majorității de către o “elită” restrânsă, deținătoare a puterii, ale cărei interese nu reprezintă interesele cetățenilor.
Pe de altă parte, dezvoltarea social media aduce cu sine un grad din ce în ce mai mare de conștientizare a puterii și implicit a responsabilității individului de a exercita presiune directă asupra reprezentanților săi politici, de a contribui activ la atingerea idealului unei democrației directe. Aceasta este noua paradigmă, care mizează pe dislocarea centrilor actuali de putere prin empowermentul în masă al indivizilor care alcătuiesc societatea.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
UNCOVER_Pop Investigations vorbește despre redefinirea noțiunii de implicare civică, făcută posibilă de mediul digital prin încurajarea de noi forme “jurnalistice”, precum:
# jurnalism cetățenesc
# crowdsourcing the news
# forme colaborative de producție și diseminare de materiale de investigație, situate la intersecția dintre jurnalism / artă / activism
#jurnalism narativ / dramaturgie inspirată de cazuri reale
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
RESURSE: Participanții primesc un set de resurse investigative locale și internaționale, instituționale și independente, disponibile oricărui cetățean interesat de producerea și diseminarea de materiale auto-generate pe teme de interes public (local dar nu numai) – resurse disponibile mai jos;
ACTIVITĂȚI: Propunem o serie de activități inspirate din Pedagogia Oprimaților (ai cărei reprezentanți de bază sunt Paolo Freire și Augusto Boal) care îi încurajează pe participanți să-și asume atât condiția de oprimat cât și pe cea de opresor, experimentând în paralel fluiditatea acestor doi poli existențiali și modul în care orice persoană oprimată poate deveni la rândul ei opresor;
STUDIU DE CAZ: Pornind de la problemele, formarea profesională și interesele participanților (activiști, jurnaliști, artiști elevi/studenți din comunitățile locale), alegem împreună un studiu de caz constând într-o chestiune de interes local pe care o tratăm din punct de vedere al jurnalismului și teatrului de investigație. Fiecare atelier urmărește să-i încurajeze și să-i ghideze pe participanți să descopere cele mai eficiente metode de producție și diseminare de materiale informative pe temele alese de grup.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
ECHIPA
LAURA ȘTEFĂNUȚ – Jurnalistă, autoare. Colaborează în prezent cu televiziunea publică germană ARD, în special pe subiecte investigative. Este bursieră în programul “Balkan Fellowship for Journalistic Excellence 2015″, derulat de Balkan Investigative Network of Reporters. Este co-autoare a volumului colectiv România Noului Val, cu un eseu pe tema Reinventarea jurnalismului în era digitală. Viitorul jurnalismului în cheie globală. În 2013 a obținut un grant al Departamentului de Stat American și a avut un rezidențiat în Chicago. Acolo a cunoscut-o pe regizoarea Ioana Păun, care a invitat-o în proiecte de teatru investigativ. Între 2008 și 2014 a lucrat la România liberă și DIGI 24.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
SMARANDA NICOLAU – Actriță, dramaturg și artist în educație. Din 2014 joacă în Produse Domestice, un spectacol de teatru bazat pe o documentare jurnalistică a vieții bonelor filipineze din București, în regia Ioanei Păun. În 2015, colaborează din nou cu Ioana Păun la dramaturgia spectacolului Inamicul Poporului, o adaptare după piesa cu același titlu de Henrik Ibsen. A absolvit Masterul de Pedagogie Teatrală la UNATC cu o dizertație intitulată Teatrul Cititorilor – Pedagogia Experiențială a Lecturii. A fost asistentă la calasa de Actorie anul I la UNATC. A livrat training-uri pentru corporații și ateliere de teatru pentru copii. În 2015, colaborează cu Asociația Curtea Veche, unde dezvoltă și coordonează proiecte și programe educaționale pentru dezvoltarea interesului copiilor în lectură.
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Download – RESURSE INVESTIGATIVE & Ghid de investigatii.